Endometrióza

Co je to endometrióza?

Endometrióza je chronické onemocnění postihující stále větší počet žen. Vyskytuje se až u poloviny žen, které nemohou otěhotnět, a u 70% žen, které trpí chronickými bolestmi v podbřišku. Celkově postihuje 2-10% žen v reprodukčním věku. Onemocnění je způsobeno výskytem tkáně, která se podobá sliznici v dutině děložní. Pokud se tato tkáň vyskytne jinde, než je právě děložní dutina, vyvolá chronickou zánětlivou odpověď organismu, která se může projevit bolestmi a problémy s otěhotněním. Na vzniku onemocnění se z poloviny podílí genetické faktory a z poloviny vnější prostředí. Přesný mechanismus vzniku onemocnění zatím bohužel není znám, ví se však, že se na něm velkou mírou podílí imunologický faktor.

Jak se endometrióza projevuje?

Onemocnění se nejčastěji projevuje bolestmi v podbřišku, bolestivou menstruací, bolestmi při pohlavním styku a nemožností otěhotnět. Mezi další méně časté příznaky patří nepravidelné vaginální krvácení, bolestivá stolice, přítomnost krve v moči, přítomnost krve ve stolici. Vzácně probíhá endometrióza zcela bezpříznakově. V literatuře se udává, že průměrná doba od vzniku příznaků ke stanovení diagnózy trvá 5-11 let.

Kde se může endometrióza vyskytnout?

Nejčastěji se endometrióza vyskytuje na vaječníku, kde způsobuje vznik cyst, dále na výstelce dutině břišní (peritoneu), ve svalovině dělohy (forma onemocnění nazývaná adenomyóza), pánevních stěnách, stěně střeva, v močovém měchýři nebo dokonce močovodu. Úplnou vzácností není ani výskyt endometriózy na bránici. Raritně se může vyskytnout například v plicích nebo mozku. Ve většině případů se endometrióza vyskytuje na více místech v dutině břišní.

Jak se léčí endometrióza?

Léčba endometriózy závisí na jejich projevech. Bolesti v malé pánvi nebo bolestivou menstruaci je možno u ženy, která neplánuje graviditu, léčit nasazením jakékoliv formy hormonální antikoncepce, včetně hormonálních nitroděložních tělísek. Pokud po nasazení antikoncepce není úleva od bolestí nebo pokud si žena přeje otěhotnět, je nutná léčba chirurgická. Při operaci je zcela zásadní pečlivě prohlédnout celou dutinu břišní a pátrat po všech ložiscích endometriózy. Po chirurgické léčbě může být ke zvýšení šance na otěhotnění doporučena i léčba v centru asistované reprodukce.

Napište nám: Pokud máte dotaz, a upřednostňujete emailovou formu, napište nám. Jakmile to bude možné, odpovíme Vám.